No. Jurnal: Jurnal Muamalat Bil. 2/2009
Penulis: AHAMED KAMEEL MYDIN MEERA & MOUSSA LARBANI
Seigniorage Wang Fiat dan Maqasid Syariah: Kesejajaran Dinar Emas Dengan Maqasid Syariah
Abstrak
Bahagian I kertas ini telah membahaskan bahawa dalam sistem wang at yang berteraskan riba, maqasid Syariah tidak mungkin tercapai kerana salah satu maqasid yang berkaitan dengan perlindungan terhadap harta tidak dapat dipenuhi. Dalam kertas Bahagian II ini, perbahasan berkisar tentang wang komoditi seperti dinar emas dan dirham perak sebagai medium pertukaran yang sejajar dengan objektif Syariah. Kertas ini merumuskan bahawa sistem ekonomi Islam adalah berasaskan kepada sistem barter di mana barang dan perkhidmatan adalah ditukar nilai dengan nilai yang setara; tetapi ianya terelak daripada masalah-masalah yang biasa dikaitkan dengan sitem barter dengan mengguna-pakai komoditi-komoditi yang memiliki ciri-ciri wang sebagai wang; dan emas dibahaskan sebagai antara wang terbaik yang menepati ciri-ciri yang ditetapkan oleh hukum Syarak.
Seigniorage of Fiat Money and the Maqasid al-Shari’ah: e Compatibility of the Gold Dinar with the Maqasid
Abstract
Part I of the paper argued that at money is counterproductive to the attainment of the maqasid al-Shari’ah. In the present interest-based at monetary system one of the maqasid, namely, the protection of wealth (mal) cannot be realized, which in turn causes the other maqasid to be a ected too. In this Part II paper we argue for commodity monies, like the gold dinar and silver dirham, as being compatible with the maqasid. Basically the paper concludes that the Islamic economic system is fundamentally a ‘barter’ system, i.e. an exchange economy where goods and services are exchanged value for value; but avoids the problems associated with barter by taking some of the commodities exchanged in the economy, that have the characteristics of money, as money; and gold is here argued as the best Shari’ah money.
Diterbitkan pada : 24-08-2017
Hits : 2782